"Cykliczne spotkania z nauką". Naukowcy z UWM popularyzują nauki biologiczne

prof. Alicja Boroń
Naukowcy z Wydziału Biologii i Biotechnologii UWM realizują kolejny projekt edukacyjny. "Cykliczne spotkania z nauką" adresowane są do uczniów szkół średnich i mają szansę stać się edukacyjnym hitem. Pierwszych wykładów online słuchało ponad 200 osób.

Po kilkuletnim edukacyjnym projekcie "Uniwersytet młodego odkrywcy", kierowanym do najmłodszych, przyszedł czas na program adresowany do uczniów szkół średnich. Naukowcy z Wydziału Biologii i Biotechnologii UWM od lipca rozpoczęli "Spotkania z nauką". To szeroko zakrojone przedsięwzięcie popularyzujące nauki biologiczne i biotechnologiczne. W listopadzie zainaugurowali wykłady online pod hasłem "Cykliczne spotkania z nauką".

- Proponujemy 12 spotkań, niestety na razie tylko w formie zdalnej. Podczas każdego spotkania odbywają się 4 wykłady, każdy po 45 min. Tematyka obejmuje zagadnienia z biologii, ale podane w formie popularnonaukowej, zrozumiałej dla słuchaczy. Jeżeli młody człowiek usłyszy język hermetyczny, z niezrozumiałą terminologią, może się zniechęcić do biologii, a tego nie chcemy. Biologia jest fajna, ciekawa i praktyczna - mówi dr hab. Dorota Juchno, prof. UWM z Katedry Zoologii Wydziału Biologii i Biotechnologii, koordynatorka "Cyklicznych spotkań z nauką".

Pierwsze spotkanie 24 listopada rozpoczęło się wykładem o grzybach, następny był poświęcony biologii molekularnej, kolejne chromosomom i wirusom. Prelekcje wygłosili kolejno: dr hab. Anna Biedunkiewicz, dr hab. Grzegorz Panasiewicz, prof. UWM; prof. Alicja Boroń (na zdj.) i dr hab. Dorota Górniak, prof. UWM. Wszyscy są pracownikami naukowymi Wydziału Biologii i Biotechnologii. Wykładów można było słuchać jednocześnie na platformie Clickmeeting oraz dzięki serwisowi YouTube.

- Wszystko przebiegło pomyślnie i bez zakłóceń. Jesteśmy bardzo zadowoleni. Na Clickmeeting na każdy wykład logowało się 50 osób – czyli maksymalna dopuszczalna liczba słuchaczy, natomiast poprzez YouTube słuchało nas ponad 100 osób. Słuchały nas całe klasy. Już po pierwszym wykładzie na czacie zaczęły pojawiać się pytania do wykładowcy. Wiele osób wysłuchało też wszystkich prelekcji. Byliśmy mile zaskoczeni, że uczniowie zadawali tyle pytań, a na koniec dziękowali za wykłady. Moim zdaniem wszystkie wystąpienia były świetnie przygotowane, dobrze i przystępnie zaprezentowane. Dziękuję wszystkim koleżankom i kolegom, naprawdę stanęli na wysokości zadania – nie ukrywa zadowolenia prof. Juchno.

Z wykładów korzystają nie tylko uczniowie. Okazało się, że wielu nauczycieli biologii traktuje je jako poszerzenie i uzupełnienie swojej wiedzy nabytej na studiach.

- Kiedy wysyłaliśmy zaproszenia do szkół, zainteresowanie było bardzo duże. Głównie ze strony liceów, chociaż nasze wykłady adresujemy do każdego miłośnika wiedzy. Niektóre szkoły zgłaszają wszystkie klasy o profilu biologiczno-chemicznym - mamy taką szkołę z Gdańska. Zgłaszają się też indywidualnie nauczyciele. Wiem, że wielu z nich na studiach nie uczyło się np. biologii molekularnej, ponieważ 20-30 lat temu ta nauka była jeszcze w powijakach, a jej elementy są teraz w programie nauczania klas o profilu biol-chem w liceach. Nauczyciele nie mają możliwości zdobycia tej wiedzy w laboratoriach i mogą się opierać tylko na podręcznikach. Widzę, że zainteresowanie tym tematem jest największe. Wielu chce uczestniczyć we wszystkich wykładach z dziedziny biologii molekularnej czy genetyki - podkreśla prof. D. Juchno.

- "Cykliczne spotkania z nauką" wzbudzają zainteresowanie także wśród nauczycieli szkół podstawowych, więc obiecaliśmy, że przygotujemy coś specjalnego także i dla nich - dodaje prof. Juchno.

Tytuły i harmonogram wykładów można odszukać na stronie internetowej, poświęconej projektowi. Wszystkie nagrania najprawdopodobniej będą dostępne w serwisie YouTube. Kolejny blok wykładów zaplanowano 17 grudnia. Być może do projektu dołączą także naukowcy z Wydziału Kształtowania Środowiska i Rolnictwa, Wydziału Nauk o Zdrowiu prowadzący badania związane z biotechnologią.

Projekt "Spotkania z nauką" otrzymał dofinansowanie z Ministerstwa Edukacji i Nauki. Przedsięwzięcie potrwa 2 lata. W tym czasie zaplanowano 4 pikniki naukowe, obozy naukowe na UWM, warsztaty, wykłady i kawiarenki naukowe oraz wystawy. Na ile pandemia koronawirusa pozwoli zrealizować plany - czas pokaże.

Małgorzata Hołubowska
fot. A. Koryzno