Miłość do jedzenia, czyli InnoDairyEdu Summer School

Studenci z wizytą w Restauracji “Al Vedel” (Colorno, Parma), w której piwnicach dojrzewały m.in. charakterystyczne dla tego regionu szynki i salami
Studenci Wydziału Nauki o Żywności UWM latem nie mają czasu na nudę. Od 21 do 26 czerwca w słonecznej i niezwykle smacznej Parmie uczestniczyli w letniej szkole organizowanej dzięki projektowi InnoDairyEdu.

Celem projektu było opracowywanie innowacyjnych materiałów edukacyjnych w dziedzinie mleczarstwa, z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz otwartych zasobów edukacyjnych. W realizację tego przedsięwzięcia zaangażowali się naukowcy z 5 państw (Polska, Hiszpania, Włochy, Cypr, Grecja). W warsztatach wzięło udział 35 studentów i doktorantów z różnych stron świata. O takim wydarzeniu można powiedzieć tylko jedno. Fantastyczna inicjatywa!

Pierwszy dzień wyjazdu rozpoczął się od intensywnych przygotowań do zajęć. Był też czas na zapoznanie się i przedstawienie swoich uczelni. Tematem pierwszego dnia szkoły letniej było „Mleko surowe”. Kompleksowe podejście do zagadnienia i praca zespołowa pod czujnymi oczami organizatorów okazała się świetną okazją do podsumowania i powtórzenia wiedzy. Chociaż czas niezwykle szybko upływał nam na nauce, każdy myślał o jednym - przerwie na lunch. To właśnie wtedy zaplanowana była pierwsza atrakcja - degustacja szynki parmeńskiej. Wszyscy uczestnicy z zachwytem oceniali jej walory smakowe, nawiązując pierwsze międzynarodowe rozmowy.

Drugi dzień był niezwykle emocjonujący dla polskich uczestników. To właśnie wtedy warsztaty ”Podstawy produkcji mleka i jego przetworów” prowadziła polska kadra akademicka, reprezentująca Wydział Nauki o Żywności UWM (dr inż. Adriana Łobacz, dr hab. inż. Justyna Żulewska, prof. UWM oraz dr hab. inż. Anna Sylwia Tarczyńska, prof. UWM). Warsztaty były bogato ilustrowane materiałami audiowizualnymi, a nasza kadra  wypadła rewelacyjnie. W przerwie uczestnicy wzięli udział w ocenie sensorycznej sera Mozzarella di Bufala Campana, dzięki uprzejmości partnera projektu - Consorzio Tutela Mozzarella di Bufala Campana DOP . Dzień zakończył się wizytą w restauracji “Al Vedel” (Colorno, Parma), w której piwnicach dojrzewały m.in. charakterystyczne dla tego regionu szynki i salami.

Czwarty dzień szkoły letniej w Parmie to omawianie nowości, bezpieczeństwa, regulacji i przedsiębiorczość. To niezwykle trudne i ważne zagadnienie zostało podsumowane podczas wirtualnego spotkania z dr. Stylianosem Koulourisem z EFSA (Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności), który z ogromnym zaangażowaniem opowiedział o swojej pracy, a także w wielkim skrócie o działaniu urzędu. Po zajęciach odbyła się kolacja w winnicy Azienda Agricola Palazzo w Parmie. Uczestnicy mieli okazję skosztować wiele rodzajów win, które zostały wyprodukowane właśnie w tym miejscu. Ta kolacja była idealną okazją nie tylko do odpoczynku po trwającej już kilka dni intensywnej nauce, ale przede wszystkim do zacieśnienia nawiązanych znajomości, bliższego poznania uczestników, wymiany doświadczeń czy poznania innych kultur.

Ostatni dzień rozpoczęłyśmy od wizyty w serowarni. Studenci uczestniczyli w produkcji słynnego sera Parmigiano Reggiano. Dla technologów żywności o specjalności mleczarskiej było to istne spełnienie marzeń. Dla smakoszy sera - raj, mogli bowiem spróbować sera Parmigiano Reggiano po 24, 36 oraz po 48 miesiącach dojrzewania.

Nieubłagalnie nadszedł czas pożegnań z uczestnikami i obietnic szybkiego, ponownego spotkania. Jeszcze tylko kilka wspólnych zdjęć, wymiana numerów telefonicznych i adresów na platformach social media i można ruszać z nową siłą do kolejnych przygód.

Przez cały czas trwania szkoły letniej InnoDairyEdu studenci relacjonowali swoje przygody na Instagramie i Facebooku, nie tylko zachęcając kandydatów do studiowania na Wydziale Nauki o Żywności UWM, ale również obecnych studentów do udziału w tego typu aktywnościach. Pokazanie studentom możliwości wyjazdów międzynarodowych, które oferuje uczelnia jest szczególnie ważnym działaniem. To zachęta do rozwijania  zainteresowań, a często również pomoc w odkryciu potencjału studentów.  Jesteśmy jednak przekonani, że doświadczenie, odwaga i relacje nawiązane podczas takich wyjazdów będą stanowiły ogromną siłę napędową do wyznaczania kolejnych celów i samorealizacji.

Aleksandra Florczuk, Aleksandra Petrykowska, Natalia Kotowska, Justyna Tarapata, Anna Chojnowska, Agata Pachulska.